Proje Planı

 

Projenin Adı

ROTAMIZ STEM

Projenin Sahibi

Antalya Valiliği

Hedef Kitle

19 ilçemizden ekli listede isimleri belirtilen pilot okullar (okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projenin Gerekçesi

*Teknolojinin hızlı gelişim gösterdiği günümüzde, Endüstri 4.0 olarak bilinen “Dördüncü Sanayi Devriminden” itibaren ülkeler gerek bilimsel gerekse sanayi alanında güçlü hamleler yaparak ülkelerinin geleceğini planlamaktadırlar.

*Özellikle bilim ve teknoloji alanlarında yaşanan bu hızlı ilerleyiş toplumlarda değişimi de beraberinde getirmiştir. Bu değişimler özellikle sağlık, ekonomi, sanat, iletişim ve eğitim gibi birçok alanı da doğrudan etkilemiştir. Söz konusu alanlarda sürekli yeni buluşlara imza atılırken, teknoloji yaşamımızın her alanına girmektedir. Bilim ve teknolojide meydana gelen bu hızlı değişimler ülkeler arası rekabeti arttırmıştır. Ülkelerin uluslararası alanda söz sahibi olabilmesi için bireylerin de farklı becerilere sahip olması zorunluluk haline gelmiştir. 21. yüzyıl becerileri olarak adlandırılan bu beceriler yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, bilimsel süreç becerilerine sahip olma, takım olarak işbirliği içinde çalışabilme olarak sıralanabilir (Akgündüz, Ertepınar, Ger, Kaplan Sayı ve Türk, 2015).

*Bu becerilere sahip bireyler yetiştirmek, ülkelerin ekonomik ve teknolojik gelişmelere ayak uydurabilmesi için gereklidir. Günümüz meslekleri de bu beceriler çerçevesinde şekillenmektedir. Bu nedenle, erken çocukluk döneminden itibaren bu becerilerin çocuklara kazandırılması oldukça önemlidir. 21. yüzyıl becerilerinin bireylere kazandırılmasına yönelik ihtiyaçlar, ülkelerin eğitim sistemlerinde yeniliklere gidilmesine neden olmuş, çeşitli öğretim, yöntem ve yaklaşımları kullanılmaya başlanmıştır. STEM eğitimi birçok alan ve beceriyi kapsaması sayesinde bu yeni yaklaşımlar içerisinde öne çıkan bir yaklaşım olarak yerini almıştır. Matematik, teknoloji, mühendislik ve fen alanlarını tek çatı altında toplayıp bütünleştiren STEM eğitimi 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasında etkin rol oynamaktadır (Akgündüz, Aydeniz, Çakmakçı, Çavaş, Çorlu, Öner ve Özdemir, 2015).

* STEM terimi, orijinal dilinde Science (fen), Technology (teknoloji), Engineering (mühendislik) ve Mathematics (matematik) alanlarının baş harflerinin bir araya gelmesinden meydana gelmektedir. Ülkemizde FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) olarak da adlandırılmaktadır.

* STEM; fen, teknoloji, matematik ve mühendislik alanlarının içerdiği bilgi ve becerilerin bütünleştirilmesi yoluyla, öğrencilere iletişim kurma, takım çalışması yapma, yaratıcı düşünebilme, araştırma yapma, sorgulama, üretme ve günlük hayat problemlerini çözebilme gibi birtakım becerilerin kazandırılmasını amaçlayan disiplinler arası bir eğitim yaklaşımıdır (Tezel ve Yaman, 2017). Böylece disiplinler arası ayrımın kaldırılması ve okul öncesinden üniversiteye kadar sorgulayan, araştıran, üreten ve yeni buluşlar yapabilen bir nesil yetiştirilmesi amaçlanmaktadır (Daşdemir, Cengiz ve Aksoy, 2018). STEM eğitiminin bir diğer amacı; farklı kademelerde eğitim alan meraklı, sorgulayıcı, yetenekli ve farklı becerilere sahip öğrencilerin belirlenerek, bu öğrencilerin üniversitelerde STEM alanlarına yönlendirilmesine olanak vermektir (Daşdemir vd.2018)

 

* Milli Eğitim Bakanlığı (2016) tarafından STEM Eğitim Raporu yayınlanmış ve ülkemizde STEM eğitiminin yaygınlaştırılması için bir eylem planı hazırlanmıştır. Bu eylem planında aşağıda belirtilen başlıklar yer almaktadır.

-STEM Eğitimi merkezlerinin kurulması,
-Bu merkezlerde üniversitelerle iş birliği içerisinde STEM eğitimi araştırmalarının yapılması,
-Öğretmenlerin STEM eğitim yaklaşımını benimseyecek şekilde yetiştirilmesi,
-Öğretim programlarının STEM eğitimini içerecek biçimde güncellenmesi,
-Okullarda STEM eğitimi için öğretim ortamlarının oluşturulması ve ders materyallerinin sağlanması.

* Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü olarak öğretmenlerimizin çağın gereği olan STEM Eğitim Yaklaşımını öğrenmeleri ve müfredata entegre ederek sınıf ortamında bu modeli uygulamaları öncelikli hedefimizdir. İlimiz genelinde özellikle erken çocukluk döneminde, öğrencilerimizin bu yaklaşım ile tanışmaları ve eğitim öğretim yaşamlarını, hatta gelecekte seçecekleri meslekleri bu eğitim yaklaşımının kazanımlarıyla şekillendirmeleri önemlidir.

Bu proje kapsamında ilimizde görev yapan tüm öğretmenlerimizin STEM Eğitimi almalarını ve fiziksel şartları uygun olan okullarımızda STEM Atölyeleri kurulmasını hedeflemekteyiz. Bu sayede küresel rekabete dâhil olabilecek nitelikli bireyler yetiştireceğiz.

 

 

 

 

 

 

 

 

Projenin Amaçları ve Hedefleri

Projenin Genel Hedefi;

İlimiz genelinde öğretmen ve öğrencilerimizin STEM Eğitim Yaklaşımını öğrenmelerine liderlik yapmaktır.

Projenin Özel Hedefleri;

*Öğretmenlerimize STEM ile ilgili eğitimler vermek,
*Öğretmenlerimizin ders programlarında STEM modelini kullanmalarını desteklemek,
*Okullarda STEM eğitimi için öğretim ortamları oluşturmak ve ders materyalleri sağlamak,

* Öğrencilerimize iletişim kurma, takım çalışması yapma, yaratıcı düşünebilme, araştırma yapma, sorgulama, üretme ve günlük hayat problemlerini çözebilme becerisi kazandırmak,

*Öğrencilerimize teknolojiyi verimli kullanmaları konusunda rehberlik yapmak,

* Öğrencilerin okulda elde ettikleri bilgileri günlük hayatta kullanabilmelerini, ürüne dönüştürmelerini sağlamak, bir meslek seçimi yaptıklarında meslek hayatında nelerle karşılaşacaklarını, neler yapacaklarını temel seviyede kavratmak,

* Okullarda STEM Kulüpleri kurulmasını desteklemek.

*STEM Atölyeleri kurmak, STEM eğitimini il genelindeki okullara yayabilmek, öğretmenlerin STEM eğitim modeli mesleki yeterliliklerini arttırabilmek ve daha fazla öğrencinin bu atölyelerden faydalanmasını sağlamak.

* STEM Proje Şenliği düzenleyerek STEM Öğretmenlerini ve öğrencilerini bir araya getirmek,
*STEM etkinlik örneklerini sergilemek,

*STEM Okulu Etiketi ile ilgili çalışmalar yaparak ilimizdeki STEM Okulu sayısını artırmak,
*STEM alanında çalışan akademisyenlerle söyleşiler gerçekleştirmektir.

Projenin Yasal Dayanağı

 *14/06/1973 tarihli 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu

 

Projeyi Yürütecek Kişiler

Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü

Projenin Başlangıç ve Bitiş Tarihi

08.01.2024-31.05.2024

 

 

 

Projenin Uygulama Adımları

1-Her okuldan bir okul koordinatörü belirlenmesi.

2-Proje Yürütme Kurulunun belirlenmesi.

3-Proje Çalışma Takviminin hazırlanması.

4-Proje Ders Planı Hazırlama Komisyonunun oluşturulması.

5-Projenin yürütüleceği okulların, koordinatör öğretmen ve idarecilerin iletişim bilgilerinin listesinin hazırlanması.

6-İlimiz genelinde tüm resmi ve özel kurumlarda görev yapan öğretmenlere ve yöneticilere yönelik STEM, STEM Senaryosu Hazırlama ve STEM Okul Etiketi bilgilendirme toplantısı yapılması.

Projenin Uygulanacağı Yer

Tüm resmi/özel okullar

Sürdürülebilirlik

Her yıl uygulanabilir.

Riskler

STEM Atölyeleri kurmak için maddi ve fiziki yetersizlikler.

Projeyi Hazırlayanlar

Fatma Zeynep ŞERAN- Figen ERTUĞRUL-Meltem ÇOBANOĞLU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaynakça

·         http://yegitek.meb.gov.tr/stem_egitimi_raporu.pdf

·         Kevser HERDEM* İbrahim ÜNAL**Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi / Journal of Educational Sciences ISSN: 1300-8889 DOI: 10.15285/maruaebd.38141

·         H. Beyza Canbazoğlu ve Songül Tümkaya Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.11 No.1 (2020), 188-209 Sorumlu Yazar: H. Beyza Canbazoğlu Kaynak Gösterme: Canbazoğlu, H. B. ve Tümkaya, S. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (FeTeMM) tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 188-209. Araştırma Makalesi

·         Mehmet Akif BİRCAN, Çetin KÖKSAL, Ahmet Turan CIMBIZ Türkiye’deki STEM Merkezlerinin İncelenmesi ve STEM Merkezi Model Önerisi Examining The Stem Centres in Turkey and Stem Centre Model Proposal ⌠Araştırma Makalesi / Research Article⌡

·         Alyse C. Hachey2 Department of Teacher Education, University of Texas at El Paso, El Paso, Texas, USA 0000-0001-6503-7283 Success for all: fostering early childhood STEM identity (2020) IJOFE, 2020, 6 (1), 201-208 ISSN: 2149-3030

·         Pınar ÇAVAŞ, Aslıhan AYAR, Selin BULA TURUPLU ve Gizem GÜRCAN YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 2020; 17(1):823-854, http://efdergi.yyu.edu.tr , doi: 10.33711/yyuefd.751853 Araştırma Makalesi ISSN: 1305-2020 823 Türkiye’de STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Araştırmaların Durumu Üzerine Bir Çalışma

·         MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan "Okul Öncesinden Ortaöğretime Farklı Disiplinlerde STEM Eğitimi Uygulamaları Kitabı"

https://yegitek.meb.gov.tr/www/okul-oncesinden-ortaogretime-farkli-disiplinlerde-stem-egitimi-uygulamalari-kitabi-yayinlandi/icerik/3271

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Teşekkürler.

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

  Scientix Elçileri Listesi 2022 http://www.scientix.eu/ https://scientix.eba.gov.tr/ https://www.europeanschoolnetacademy.eu/