Projenin
Adı |
ROTAMIZ
STEM |
Projenin Sahibi |
Antalya
Valiliği |
Hedef Kitle |
19 ilçemizden ekli listede isimleri belirtilen pilot okullar (okul
öncesi, ilkokul, ortaokul, lise) |
Projenin Gerekçesi |
*Teknolojinin
hızlı gelişim gösterdiği günümüzde, Endüstri 4.0 olarak bilinen “Dördüncü
Sanayi Devriminden” itibaren ülkeler gerek bilimsel gerekse sanayi alanında
güçlü hamleler yaparak ülkelerinin geleceğini planlamaktadırlar. *Özellikle bilim
ve teknoloji alanlarında yaşanan bu hızlı ilerleyiş toplumlarda değişimi de
beraberinde getirmiştir. Bu değişimler özellikle sağlık, ekonomi, sanat,
iletişim ve eğitim gibi birçok alanı da doğrudan etkilemiştir. Söz konusu
alanlarda sürekli yeni buluşlara imza atılırken, teknoloji yaşamımızın her
alanına girmektedir. Bilim ve teknolojide meydana gelen bu hızlı değişimler
ülkeler arası rekabeti arttırmıştır. Ülkelerin uluslararası alanda söz sahibi
olabilmesi için bireylerin de farklı becerilere sahip olması zorunluluk
haline gelmiştir. 21. yüzyıl becerileri olarak adlandırılan bu beceriler
yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, bilimsel süreç becerilerine
sahip olma, takım olarak işbirliği içinde çalışabilme olarak sıralanabilir
(Akgündüz, Ertepınar, Ger, Kaplan Sayı ve Türk, 2015). *Bu becerilere sahip bireyler yetiştirmek, ülkelerin ekonomik ve teknolojik gelişmelere ayak uydurabilmesi için gereklidir. Günümüz meslekleri de bu beceriler çerçevesinde şekillenmektedir. Bu nedenle, erken çocukluk döneminden itibaren bu becerilerin çocuklara kazandırılması oldukça önemlidir. 21. yüzyıl becerilerinin bireylere kazandırılmasına yönelik ihtiyaçlar, ülkelerin eğitim sistemlerinde yeniliklere gidilmesine neden olmuş, çeşitli öğretim, yöntem ve yaklaşımları kullanılmaya başlanmıştır. STEM eğitimi birçok alan ve beceriyi kapsaması sayesinde bu yeni yaklaşımlar içerisinde öne çıkan bir yaklaşım olarak yerini almıştır. Matematik, teknoloji, mühendislik ve fen alanlarını tek çatı altında toplayıp bütünleştiren STEM eğitimi 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasında etkin rol oynamaktadır (Akgündüz, Aydeniz, Çakmakçı, Çavaş, Çorlu, Öner ve Özdemir, 2015). * STEM terimi, orijinal dilinde Science (fen), Technology (teknoloji), Engineering (mühendislik) ve Mathematics (matematik) alanlarının baş harflerinin bir araya gelmesinden meydana gelmektedir. Ülkemizde FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) olarak da adlandırılmaktadır. * STEM; fen, teknoloji, matematik ve mühendislik alanlarının içerdiği bilgi ve becerilerin bütünleştirilmesi yoluyla, öğrencilere iletişim kurma, takım çalışması yapma, yaratıcı düşünebilme, araştırma yapma, sorgulama, üretme ve günlük hayat problemlerini çözebilme gibi birtakım becerilerin kazandırılmasını amaçlayan disiplinler arası bir eğitim yaklaşımıdır (Tezel ve Yaman, 2017). Böylece disiplinler arası ayrımın kaldırılması ve okul öncesinden üniversiteye kadar sorgulayan, araştıran, üreten ve yeni buluşlar yapabilen bir nesil yetiştirilmesi amaçlanmaktadır (Daşdemir, Cengiz ve Aksoy, 2018). STEM eğitiminin bir diğer amacı; farklı kademelerde eğitim alan meraklı, sorgulayıcı, yetenekli ve farklı becerilere sahip öğrencilerin belirlenerek, bu öğrencilerin üniversitelerde STEM alanlarına yönlendirilmesine olanak vermektir (Daşdemir vd.2018) * Milli Eğitim Bakanlığı (2016) tarafından STEM Eğitim Raporu yayınlanmış ve ülkemizde STEM eğitiminin yaygınlaştırılması için bir eylem planı hazırlanmıştır. Bu eylem planında aşağıda belirtilen başlıklar yer almaktadır. -STEM Eğitimi merkezlerinin kurulması, * Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü olarak öğretmenlerimizin çağın gereği olan STEM Eğitim Yaklaşımını öğrenmeleri ve müfredata entegre ederek sınıf ortamında bu modeli uygulamaları öncelikli hedefimizdir. İlimiz genelinde özellikle erken çocukluk döneminde, öğrencilerimizin bu yaklaşım ile tanışmaları ve eğitim öğretim yaşamlarını, hatta gelecekte seçecekleri meslekleri bu eğitim yaklaşımının kazanımlarıyla şekillendirmeleri önemlidir. Bu proje kapsamında ilimizde görev yapan tüm öğretmenlerimizin STEM Eğitimi almalarını ve fiziksel şartları uygun olan okullarımızda STEM Atölyeleri kurulmasını hedeflemekteyiz. Bu sayede küresel rekabete dâhil olabilecek nitelikli bireyler yetiştireceğiz. |
Projenin Amaçları ve
Hedefleri |
Projenin
Genel Hedefi; İlimiz genelinde öğretmen ve
öğrencilerimizin STEM Eğitim Yaklaşımını öğrenmelerine liderlik yapmaktır. Projenin Özel
Hedefleri; *Öğretmenlerimize STEM ile ilgili
eğitimler vermek, * Öğrencilerimize iletişim kurma, takım çalışması yapma, yaratıcı düşünebilme, araştırma yapma, sorgulama, üretme ve günlük hayat problemlerini çözebilme becerisi kazandırmak, *Öğrencilerimize teknolojiyi verimli kullanmaları konusunda rehberlik yapmak, * Öğrencilerin okulda elde ettikleri bilgileri günlük hayatta kullanabilmelerini, ürüne dönüştürmelerini sağlamak, bir meslek seçimi yaptıklarında meslek hayatında nelerle karşılaşacaklarını, neler yapacaklarını temel seviyede kavratmak, * Okullarda STEM Kulüpleri kurulmasını desteklemek. *STEM Atölyeleri kurmak, STEM eğitimini il genelindeki okullara yayabilmek, öğretmenlerin STEM eğitim modeli mesleki yeterliliklerini arttırabilmek ve daha fazla öğrencinin bu atölyelerden faydalanmasını sağlamak. * STEM Proje Şenliği düzenleyerek STEM
Öğretmenlerini ve öğrencilerini bir araya getirmek, *STEM Okulu Etiketi ile ilgili çalışmalar
yaparak ilimizdeki STEM Okulu sayısını artırmak, |
Projenin
Yasal Dayanağı |
*14/06/1973 tarihli 1739 Sayılı Milli Eğitim
Temel Kanunu |
Projeyi
Yürütecek Kişiler |
Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü |
Projenin
Başlangıç ve Bitiş Tarihi |
08.01.2024-31.05.2024 |
Projenin Uygulama Adımları |
1-Her okuldan bir okul koordinatörü belirlenmesi. 2-Proje Yürütme Kurulunun belirlenmesi. 3-Proje Çalışma Takviminin hazırlanması. 4-Proje Ders Planı Hazırlama Komisyonunun oluşturulması. 5-Projenin yürütüleceği okulların, koordinatör öğretmen ve idarecilerin iletişim bilgilerinin listesinin hazırlanması. 6-İlimiz genelinde tüm resmi ve özel kurumlarda görev yapan öğretmenlere ve yöneticilere yönelik STEM, STEM Senaryosu Hazırlama ve STEM Okul Etiketi bilgilendirme toplantısı yapılması. |
Projenin
Uygulanacağı Yer |
Tüm resmi/özel okullar |
Sürdürülebilirlik |
Her yıl uygulanabilir. |
Riskler |
STEM Atölyeleri kurmak için maddi ve fiziki yetersizlikler. |
Projeyi
Hazırlayanlar |
Fatma Zeynep ŞERAN- Figen ERTUĞRUL-Meltem ÇOBANOĞLU |
Kaynakça |
·
http://yegitek.meb.gov.tr/stem_egitimi_raporu.pdf ·
Kevser
HERDEM* İbrahim ÜNAL**Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim
Bilimleri Dergisi / Journal of Educational Sciences ISSN: 1300-8889 DOI:
10.15285/maruaebd.38141 ·
H.
Beyza Canbazoğlu ve Songül Tümkaya Turkish Journal of Computer and
Mathematics Education Vol.11 No.1 (2020), 188-209 Sorumlu Yazar: H. Beyza
Canbazoğlu Kaynak Gösterme: Canbazoğlu, H. B. ve Tümkaya, S. (2020). İlkokul
dördüncü sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (FeTeMM)
tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Bilgisayar
ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 188-209. Araştırma Makalesi ·
Mehmet
Akif BİRCAN, Çetin KÖKSAL, Ahmet Turan CIMBIZ Türkiye’deki STEM Merkezlerinin
İncelenmesi ve STEM Merkezi Model Önerisi Examining The Stem Centres in Turkey
and Stem Centre Model Proposal ⌠Araştırma Makalesi / Research Article⌡ ·
Alyse
C. Hachey2 Department of Teacher Education, University of Texas at El Paso,
El Paso, Texas, USA 0000-0001-6503-7283 Success for all: fostering early
childhood STEM identity (2020) IJOFE, 2020, 6 (1), 201-208 ISSN: 2149-3030 ·
Pınar
ÇAVAŞ, Aslıhan AYAR, Selin BULA TURUPLU ve Gizem GÜRCAN YYÜ Eğitim Fakültesi
Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 2020; 17(1):823-854,
http://efdergi.yyu.edu.tr , doi: 10.33711/yyuefd.751853 Araştırma Makalesi
ISSN: 1305-2020 823 Türkiye’de STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Araştırmaların
Durumu Üzerine Bir Çalışma ·
MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel
Müdürlüğü tarafından hazırlanan "Okul Öncesinden Ortaöğretime Farklı
Disiplinlerde STEM Eğitimi Uygulamaları Kitabı" |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Teşekkürler.